niedziela, 4 czerwca 2017

"Nonsens pełen sensu"

Czyli rzecz o Alicji będzie dziś. Alicji, którą uwielbiam - Lewisa Carrolla, a właściwie Charlesa Lutwidge'a Dodgsona. 
    A to przede wszystkim ze względu na niebotyczną wręcz wyobraźnię autora oraz obłędne kontaminacje wyrazów - walizek użytych w piosenkach i wypowiedziach postaci tej fantastycznej opowieści.
    Wyrazy - walizki to znak "najrzadszego z darów: perfekcyjnie zrównoważonego umysłu". Stąd tytuł dzisiejszego wpisu (zaczerpnięty od Ewy Rajewskiej). Bo choć Alicję w Krainie Czarów zaliczono do klasyki purnonsensu, to, zdaniem wielu, w tym i moim, taka klasyfikacja jest błędem. Dla mnie Alicja jest baśniową, oniryczną opowieścią o perfekcyjnej wręcz logice, co nie dziwi ze względu na fakt, że jej autor był przecież matematykiem. To jedynie zbyt pobieżne, mało wnikliwe czytanie może prowadzić na manowce. Podobnie karkołomne próby przekładu filologicznego strofy poezji staroangielskiej (Jabberwocky - Throughthe Looking-Glass and What Alice Found There), którą tłumaczy Alicji Humpty Dumpty, niejednego już na takie manowce zaprowadziły :-)
    W moim posiadaniu są cztery zaledwie przekłady tej cudownej książki. Przyszedł wreszcie czas na pokazanie wyhaftowanej do nich zakładki. Pozwólcie, że pokażę ją w towarzystwie różnych pięknych ilustracji Johna Tenniela, Roberta Ingpena i Fran Parreno. 
    Przy dźwiękach muzyki zapraszam więc tam...w głąb króliczej nory... na "szaloną herbatkę" :-)



























Poszukuję też wydania z ilustracjami Arthura Rackhama, ale niestety, nakład jedynego dostępnego w Polsce wydania z tym ilustratorem jest już wyczerpany :-( Gdyby ktoś miał i chciał odstąpić, to wiecie, kto pragnie ;-)



A teraz czas na obiecaną herbatkę :-)






Dziękuję za Waszą obecność u mnie :-)
Pozdrawiam cieplutko, choć za oknem burza i deszcz...
Lubię wiosenne burze i ten zapach zieleni po deszczu...
Do znów!
Wasza Chranna



78 komentarzy:

  1. Jaki cudowny i magiczny wpis :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Musiałam jeszcze raz przeczytac, bo zakładka mnie kompletnie rozkojarzyła. Cudna.

    OdpowiedzUsuń
  3. Piekna zakladeczka, cudowne te edycje Alicji w Twoim posiadaniu, a porcelana miodzio:) Pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Porcelankę bardzo lubię :-) Często jej używam przy lekturze baśni :-)

      Usuń
  4. Bardzo ciekawy "nonsens pełen sensu " :) Kolorowo i baśniowo :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze, jeśli mi się udało wpisać w klimat książki moimi zdjęciami :-) Dziękuję :-)

      Usuń
  5. Przepiękny post: wspaniała literatura ,misterny haft, i jakie cudowne zdjęcia... Dziękuję !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam fajny pomysł na sesję w plenerze, ale pogoda pokrzyżowała moje plany...
      Dziękuję, Iwonko :-)
      Uściski :-)

      Usuń
  6. Wszystko piękne i drogocenne, ale zakładka niepowtarzalna:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że i ja ją polubiłam bardzo :-)
      Pozdrawiam Cię, Krysiu, cieplutko :-)

      Usuń
  7. Zakładka jest iście baśniowa, wspaniale opisałaś książkę i te rewelacyjne zdjęcia, pozdrawiam Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdjęcia to moja achillesowa pięta.. wciąż się uczę i wciąż nie jestem zadowolona...
      Dziękuję za tak miły komentarz, Aniu :-)

      Usuń
  8. Aż chce się wrócić do lektury. Zakładka i zdjęcia fantastyczne.Pozdrawiam:):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ile razy do niej wracam, odkrywam mnóstwo smaczków wcześniej przegapionych :-)

      Usuń
  9. Aniu... nie wiem, od czego zacząć...
    Zakładka jest rewelacyjna, pięknie wykonana, idealna do "krainy czarów".
    Zdjęcia niezwykle magiczne.
    A cztery pozycje różnych przekładów z ilustracjami to dla mnie "aż".
    Dziękuję za ten skrawek baśniowego świata i przesyłam słoneczne pozdrowienia :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będą jeszcze dwie, już są w drodze :-) A potem kolejna, wnikliwa analiza porównawcza przekładów :-)
      Dziękuję, Iwonko :-)
      buziaki

      Usuń
  10. Zakładka bajeczna, ale zaaranżowanie sesji zdjęciowej to po prostu mistrzostwo! Jestem pod ogromnym wrażeniem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Olu, to bardzo miłe dla mnie, czytać taką opinię :-)
      Dziękuję Ci pięknie :-)

      Usuń
  11. Jest super....Fajne aranżacje....Pozdrawiam pa...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrobiłam, co mogłam, choć mogłoby być lepiej... wciąż brakuje czasu na realizowanie aranżacyjnych pomysłów... o i ta kapryśna pogoda...

      Usuń
  12. Zakładka wyszła świetnie, a sesja zdjęciowa naprawdę udana!
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Wydaje mi się, że to fragment większego wzorku SODA. Widziałam kilka baśniowo - bajkowych wzorów tej firmy. Są słodziutkie!
    Twoja zakładka przepięknie wykonana, a do tego herbata w takiej odsłonie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, Magdo. To fragment samplera baśniowego SODY przeze mnie zmodyfikowany na użytek tej zakładki :-) Miałam do wykorzystania taki kawalątek kanwy w sam raz na zakładkę. Lepiej by było na lnie. Może jeszcze kiedyś powtórzę ten wzorek...

      Usuń
  14. Nic się nie zmieniło, dalej pięknie haftujesz a Twoje zdjęcia powalają na łopatki swoimi aranżacjami ;) co do Alicji z tego wydania wydaje mi się, że mam "Alicję po drugiej stronie lustra", muszę sprawdzić!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na tych zdjęciach są cztery wydania :-) a w drodze mam następne dwa ;-)
      Dziękuję Ci pięknie i pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
    2. Ten pośpiech ;) chodzi mi oczywiście o wydanie, którego poszukujesz. Z tego miałam "Alicję po drugiej stronie lustra" ale Ty poszukujesz pierwszej Alicji?

      Usuń
    3. Z tego, co wiem, tę drugą część ilustrował Artur Gołębiowski. Jeśli zechciałabyś ja odsprzedać, to bardzo chętnie przygarnę :-)

      Usuń
  15. Całość jak z baśni :) Dzięki Tobie też przeniosłam się na chwilę w krainę czarów :) Uczta dla oczu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wspaniale, jeśli udało mi się zainteresować tematem... :-)
      Dziękuję :-)

      Usuń
  16. "Było smaszno, a jaszmije smukwijne świdrokrętnie na zegwniku wężały,... " Uwielbiam ten przekład, uwielbiam "Alicję..", uwielbiam twój wpis (magia) i jestem zakochana w zakładce.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Peliczaple stały smutcholijne / I zbłąkinie rykoświstąkały.
      To przekład M. Słomczyskiego :-) Ja też go bardzo lubię. Ale polowałam na przekład Stillera i wyobraź sobie, że wczoraj go złowiłam w Antekwariacie :-D

      Usuń
  17. Śliczna zakładka!
    Ja mam tą samą książkę z ilistracjami R.Ingpen'a.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam lekkiego bzika na punkcie języka i ilustracji książkowych :-D więc będę miała kolejne dwa wydania. Lubię analizować lingwistyczne niuanse, uwielbiam zabawę wyrazami, więc porównuję sobie różnice w przekładach. Ale też ikoniczna interpretacja tej książki jest szalenie ciekawa. Dla ilustratorów właśnie ta książka jest papierkiem lakmusowym ich wyobraźni i talentu :-)

      Usuń
  18. Patrząc na Twoje zdjęcia, czytając Twoje słowa aż ma się chęć złapać w rękę książkę i zanurzyć się w tym baśniowym świecie :) Piękna zakładka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrób to, Ewo! A na pewno odkryjesz mnóstwo treści wcześniej niedostrzeżonych :-) Ja tak mam zawsze, ilekroć wracam do ulubionych książek :-)
      Dziękuję :-)

      Usuń
  19. Jestem odosobniona, jak widzę, nigdy nie lubiłam Alicji i w sumie to jej nie znam. Ale doceniam pięknie ilustrowane wydania książkowe oraz Twoją piękną zakładkę i przecudnej urody zestaw śniadaniowy.
    :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kocham książki, w których sens ukryty jest do odkrycia... takie, które mocno angażują umysł i wyobraźnię. Alicja to podróż w głąb siebie, do podświadomości... może spojrzysz inaczej na tę wspaniałą książkę po przeczytaniu tego: http://asocjacje.pl/2013/08/23/co-przysnilo-sie-alicji-lewis-carroll-alicja-w-krainie-czarow/#comment-47294 Polecam :-)
      uściski serdecznie i dziękuję :-)

      Usuń
    2. Spróbowałam z tym linkiem. Nie dałam rady. Pewnie dlatego, że nie lubię fantastyki, fantazy, całego tego świata magii. Ale, powtórzę, obrazki/hafty takie lubię :)

      Usuń
    3. Magii tam nie ma.. ale jest filozofia i psychologia przede wszystkim :-) Tyle że ukryta pod postaciami fantastycznymi :-) Oczywiście nic wbrew sobie i swoim upodobaniom :-)

      Usuń
  20. Śliczna zakładka , piękny zestaw śniadaniowy i sesja zdjęciowa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A więc wygląda na to, że sprostałam wyzwaniu :-)
      Dziękuję :-)

      Usuń
  21. Zakład perfekcyjna, wszystko wygląda jakby tu napisać.....bajecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I za to Ci dziękuję, bo taki był zamysł.. by o baśni opowiedzieć bajecznie :-)

      Usuń
  22. Pięknie baśniowo.. przyjemnie z filiżanką "szalonej herbatki" powrócić do Alicji i jej świata.Oryginalna zakładka jest częścią tej niesamowitej książki:)))
    Pozdrawiam:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :-)
      Na pewno jeszcze raz ją wyhaftuję, bo nie ja jedna zachwycam się Alicją :-) To zachwycająca podróż w głąb duszy i w świat fantazji, sennych marzeń :-)

      Usuń
  23. Cudny wpis. Tekst, zdjęcia, hafty, herbatka - całość tworzy fantastyczną całość.
    Pozdrawiam. Ola.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Olu :-) Ostatnio tak mnie tu mało, więc starałam się tym wpisem zainteresować, przyciągnąć uwagę i nie dać o sobie zapomnieć :-) Jeśli mi się udało, to bardzo się cieszę :-)
      Pozdrawiam serdecznie :-)

      Usuń
  24. Nie jestem wielką fanką Alicji, ale zakładka bardzo mi się podoba, śliczne kolory i w ogóle ciekawy projekt :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To niełatwa lektura, trzeba znać różne konteksty, genezę powstawania utworu i klimat wiktoriańskiej Anglii, no i lubić zabawę językiem, te smaczki lingwistyczne, żeby świadomie odebrać i zachwycić się treścią... Nie wszyscy lubią to samo. Ja na przykład nie przepadam za romansami i kryminałami...

      Usuń
  25. Magiczny wpis!
    Zdjęcia, tekst, zakładka wszystko cudowne i spójne...Jestem oczarowana;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ mi miło! DZIĘKUJĘ najserdeczniej! To znaczy, że jeszcze raz mi się udało :-)

      Usuń
  26. Wspaniała zakładka...można rzecz bajkowa Aniu.
    Jeśli chodzi o zdjęcia, to brak mi słów jak pięknie nam to pokazałaś...powtórzę po dziewczętach - MAGIA :)
    Myslę,że wszystkie czekamy z niecierpliwością na kolejny wpis :)
    Uściski :)
    K.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu kochana, mało mnie ostatnio, bo czas i sprawy ważne nie sprzyjają. Lubię pstrykać i bawić się aranżowaniem, więc za pochwałę serdecznie dziękuję :-)
      Do sklikania znów :-)

      Usuń
  27. Super zakładka, a zdjęcia magiczne, a nawet jak prosto z krainy czarów:) pozdrawiam ciepło:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Starałam się, więc jeśli się udało, tym większa moja radość :-)
      Dziękuję pięknie i również pozdrawiam słonecznie :-)

      Usuń
  28. Cudowna zakładka, uwielbiam Alicję w krainie czarów

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli jesteśmy w jednym klubie :-)
      Miło mi, że się spodobała :-)

      Usuń
  29. Bardzo ładna zakładka. Zdjęcia zjawiskowe. U mnie tylko dwa wydania Alicji:-)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podziękować spieszę za miłe słowa :-)
      Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  30. Zakładka bardzo ładna. I bardzo ciekawy wpis. Świetnie wyszły Ci zdjęcia.
    Też bym mogła mieć Alicję z ilustracjami Rackhama. Lubię jego ilustracje.
    Pozdrawiam Cię serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Maestria w każdym napisanym słowie, w każdym ściegu. Aniu, podziwiam. Zawsze! Jestem wierną fanką Twoich prac. Pozdrawiam ciepło:*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jolu, Ty to potrafisz mnie dowartościować jak mało kto! Dziękuję Ci z całego serca!
      Gorące pozdrowienia ślę :*

      Usuń
  32. Magiczny wpis, haft i sesja! Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka jest tego warta, więc jeśli mi się udało, to ogromnie się cieszę :-)
      Pozdrówko :-)

      Usuń
  33. Cudna zakładka i jaka wspaniała kolekcja a Alicją :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. troszkę się powiększyła od wpisu ;-)
      Dziękuję, Aniu!

      Usuń
  34. Kurczę, myślałam, że mało kto jest jeszcze zafascynowany Alicją!!!A tu taka niespodzianka.
    A zakładka wygląda, jak wyrwany kawałek strony z książki.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem wielbicielką tej książki :-) Od zawsze :-)
      Dziękuję pięknie za miłe słówko!
      Pozdrawiam :-)

      Usuń
  35. Awesome blog, i always enjoy & read the post you are sharing!
    Thank for your very good article...!
    ผลบอล

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję serdecznie za poświęcony czas i cenny komentarz. Zapraszam znów :)